tirsdag den 3. februar 2009

gruppe 1

Ægteparret kan godt få hjælp til rengøring, da de begge er permanent fysisk svækket og derfor kan du få hjælp til at få gjort rent ifølge serviceloven paragraf 83.

Det er kommunen som skal betale regningen for rengøringen, ægteparret kan frit vælge om det skal være kommunal hjemmehjælp eller et privat hjemmehjælps firma.

Borger som er visiteret til hjælp, kan selv bestemme hvad deres tid skal bruges til. Hvis Ægteparret er visiteret til en times rengøring om ugen, er de selv herre over hvad i deres lejlighed der skal ordnes i denne time, uanset str. Vi har oplevet i praksis at en borget der var visiteret il 45 min. rengøring, kun ville have gjort køleskab rent og derefter ville bruge resten af tiden til samvær (samtaler, avis læsning etc.)

Ægteparret kan frit vælge mellem kommunal eller privat hjemmehjælp til praktisk hjælp, de kan også vælge at takke nej til begge tilbud og klare opgaverne selv, på trods af deres handicap.


Familien kan ikke tvinges til at hjælpe ægteparret med rengøringen, men hvis et familiemedlem f.eks. et barnebarn ønsker at hjælpe ægteparret, kan denne blive ansat af kommunen til praktisk hjælp. Derfor er det kommunen som skal aflønne barnebarnet.

Ægteparret kan først klage til klagerådet, hvis de ikke giver ægteparret medhold bliver klagen sendt vider til kommunalbestyrelsen og hvis de heller ikke giver medhold, bliver klagen indsendt til det socialnævn.

Kommunen har efter § 83 stk. 1, nr. 1 og 2, jf. stk. 2, pligt til at sikre, at personer, der midlertidigt eller varigt har behov for personlig hjælp og pleje og praktisk hjælp, derfor må vi gerne købe ind til dem, hvis de er viseret til det, eller hvis de vælger at bruge noget af deres rengørings tid til dette.

Vi må gerne købe alkohol til ægteparret, da de altid har været vant til at indtage alkohol i deres hverdag, vil vi ikke se noget unormalt i dette. Vi vil dog være opmærksomme på at forbruget ikke er stigende.

Hvis vi skal købe ind, skal vi ikke have alt for tunge ting at bære på. Da dette ikke ville være hensigtsmæssige arbejdsstillinger for os at bære dem.

Man kan snakke med ægteparret om at få en lokal købmand til at levere varer til dem en gang om ugen, herunder alkohol og andre tunge ting. Og da de jo bor i byen, er der er stor mulighed for at finde en købmand som køre ud.
Så behøver vi ikke bruge vores tid på dette, og kan derfor ordne andre ting for ægteparret f.eks. snak eller anden praktisk hjælp.

6 kommentarer:

  1. Hejsa;-)
    I skriver: Familien kan ikke tvinges til at hjælpe ægteparret med rengøringen, men hvis et familiemedlem f.eks. et barnebarn ønsker at hjælpe ægteparret, kan denne blive ansat af kommunen til praktisk hjælp. Derfor er det kommunen som skal aflønne barnebarnet.
    Hvad nu hvis der var hjemmeboende børn?

    Må i pudse vinduer?

    SvarSlet
  2. Kære Gruppe 1

    det er super fint at I viser at I er observerende.
    Jeg synes at I har lavet en grundig besvarelse og I er tydelige i jeres formuleringer. Det virker som om I har godt greb om stoffet.

    Desuden kan jeg rigtig god lide at i også sørger for at putte nogle etiske overvejelser ind. fx det med at de har været vant til at få deres Alkohol og det skal i så ikke komme og sætte jer til dommere over. Flot besvarelse

    SvarSlet
  3. til inge: KOmmentarer fra Birsen

    kære inge jeg har hørt at vi godt må pudse vinduer men kun indvendigt ikke udenvendigt
    men så skal man også prioritere fx ikke støvsuge men pudse vinduer i stedet. og det skal heller ikke være så du nærmest rækker over så langt du kan nå :)

    SvarSlet
  4. Hej Grp. 1
    Jeg synes også det ser ud til at i har styr på rigtig meget, der er dog alligevel et par faldgrupper, i forhold til det virkelige liv :-)
    Jeg vil ikke ligge hovedet på blokken ang. mit svar til jer, da tingene kan have ændret sig lidt siden min tid. Men så kan det jo være i får lyst til at undersøge det nærmere.
    jeg er ikke sikker på man må bytte en regøring ud med samvær (samtaler, avis læsning etc.)
    det hedder jo "praktisk hjælp og personlig pleje" og det kan jeg ikke forene med en gåtur i parken eller højtlæsning.
    Samvær tror jeg i skal finde i en anden § .
    Så tænker jeg: kunne man forene rengøring/samvær og ygge på engang med borgeren? Hvordan? Kunne man forestille sig at en der altid havde passet hus og hjem både gerne ville have hjælp men også helst selv gøre arbejdet. Men hvis i kender nogle andre regler for at bytte rengøring med samvær vil jeg rigtig gerne vide hvor.
    Det er flot i tænker på tyngden af indkøb, men igen vil jeg sige kunne man forene indkøb med samvær? Der findes faktisk helt klare regler om hvor tungt i må bære når i handler ind for borgerne.
    Jeg synes det er rigtig meget tid fru jørgensen bruger på at lave mad, kunne man tage en snak med dem om evt. at få et måltid udefra, evt. frokost el. aftensma, det ville også spare lidt på indkøbene.? Og kræfterne.
    Kirsten

    SvarSlet
  5. Jeg mener bestemt at man må bytte rengøring med samvær! F.eks. bytte støvsugning med en gå-tur. Det er personlig pleje, som ikke må byttes? (Det kan jo være omsorgssvigt!)
    Under min praktiktid havde en lille ensom dame, som havde gjort hele hytten ren når jeg kom. Kaffen var sat over og der var hjemmebag. Hun tvang mig i sædet, hvor jeg sad på nåle hele besøget. Mine kolleger grinede af mig da jeg kom tilbage,- det var helt officielt. Fik at vide at hun ikke kunne få bevilgiet socialt samvær, men rengøring og så havde de ordnet det sådan.

    SvarSlet
  6. jeg mener altså også du må bytte rengøring ud med samvær.. måske ikke hele tiden, men de dage der er behov for det. vi kan jo observere den enkelte som sådan.. ok nogle har bevilget tilsyn 9 min men hvor meget kan man lige se på 9 min. mener helt klart også at du ka bytte praktisk pleje en gang imellem. jeg fik engang at vide af min vejleder , at jeg skulle gå efter borgernes ønsker (selvf. realistisk omfang)
    birsen

    SvarSlet