tirsdag den 24. februar 2009

Dagligdag 4 Gruppe 2

Nu er der et stor behov for at både fru Jørgensen og hr. Jørgensen bliver aflastet. Hr. Jørgensen kan ikke længere tage vare på sig selv og fru Jørgensen har ikke længere overskud og energi til at hjælpe ham. De skal henstilles til en plads på et plejecenter, hvor de kan blive hjulpet til alle de personlige og daglige plejeopgaver.§ 129 stk1 og stk3. Her er det kommunalbestyrelsen der indstiller dem til det sociale nævn, som så træffer afgørelse herom.

De kan dog godt ansætte et familiemedlem efter § 118 , men det vil vi fraråde, da det er en stor plejeopgave for nærtstående, da der er mange følelser forbundet med at passe sin mor og bonus far. Samtidig kan der også være en stor sorg forbundet med det at passe sine forældre, da man oplever dem på en helt anden måde end tidligere.

Vi betragter ikke fru Jørgensens tilstand som terminal, da hun for os, virker som om at hun kun har problemer med at få taget sine piller og den daglige personlige hygiejne og pleje. Alt dette ville hun kunne få hjælp til på et plejecenter.Lægen har ikke udskrevet en attest, hvor der gives udtryk for at sygdommen er fremskredet og at forsat behandling af den syge er udsigtsløs og at selve sygdomsbehandlingen stoppet.

At hr. Jørgensen er blevet gavmild er dejligt for sosu-hjælperen, men hun må bare ikke tage imod noget, straffeloven .§144. Det er strafbart at modtage bestikkelse, uanset om den handling eller undladelse, som begunstigelse (f.eks en gave) har til formål at få modtageren til at foretage, er pligtstridig eller ej, og selvom bestikkelsen først modtages, efter den pågældende handling. Mange steder ser man det dog ikke som noget problem at modtage små gaver som blomster eller et stykke chokolade, for ikke at såre borgerens følelser.

I situationen hvor hr. Jørgensen fremtræder uhygiejnisk og ikke vil i bad står vi som ansvarlige for omsorgspligten overfor hr. Jørgensen for at hindre omsorgssvigt. Vi må bedømme om hr Jørgensens hygiejneniveau er til gene for ham selv. Her vil det derfor kunne blive nødvendigt at tage magtanvendelse i brug efter §124 og 126, se beskrivelsen i dagligdag 3.

5 kommentarer:

  1. Hej igen
    Jeg kan godt forstå jeres tanker omkring ægteparret, deres pårørende osv.

    Men...:-) Jeg bryder mig ikke om at i "fraråder" en pårørende at tage nogle plejeopgaver pga følelser. Jeg mener ikke vi, plejepersonale skal råde nogen, men fortælle hvilke muligheder der er og også på en professionel måde fortælle at der kan være nogle personlige omkostninger, men der kan sandelig også være personlige gevinster ved at passe en nærtstående. Det valg skal de træffe uden at vi råder dem til enten det ene eller andet.

    Jeg vil give jer ret i at fru jørgensen ville kunne få mere hjælp på et plejecenter. tror i hun vil det? Hvad kunne tale for at hun ville og hvad ville tale for at hun var imod?


    Og så fik jeg lige lidt sved på pande :-) hvad mener i med at i må bruge magt hvis hr jørgensens hygiejne er til "gene" for ham selv? Er det hvis han lugter grimt , bliver rød bagi eller hvad? den tror jeg lige i skal snakke igennem :-)

    Jer er sikker på i ikke vil bruge magt hvis det ikke er nødvendigt, men det er vigtigt at i virkelig forstår hvor meget der skal til før man må men også er det vigtigt hvilke ord i vælger at beskrive tingene med.

    Hilsen kirsten

    SvarSlet
  2. Hej Piger..

    jeg ville nu også mene at I liige skal snakke igennem omkring det med at bruge magt. fordi skal vi tage udgangspunkt i borgerens behov eller vores egen? selvf. skal der vurderes om det egentlig er helbredstruende for hr. jørgensen? derefter kan der tænkes om det er nødvendigt at søge om magtanvendelse. :)

    som syge pleje er psykisk pleje ligesåvel vigtigt efter min mening, så livskvaliteten på en måde styrkes :)

    i min nuværende praktik arbejder vi meget med den psykiskepleje, om fru hansen har en stor plet på trøjen, hvis hun ikke vil ha trøjen skiftet, vil det klart være gene for os som plejepersonale, men det er igen borgerens behov i første omgang så længe det ikke er livstruende ifm. helbreden :)

    hilsen Birsen

    SvarSlet
  3. Hej!
    I siger at det er kommunalbestyrelsen der indstiller dem til det sociale nævn, som så træffer afgørelse herom.

    Hvem kontakter de offentlige myndigheder? og hvad tager de deres beslutning ud fra?

    SvarSlet
  4. Når man bevæger sig ind i magtanvendelsesområdet er det meget væsentligt at man holder sig §124 stk 2 for øje "Stk. 2. Bestemmelserne i dette afsnit gælder for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp samt socialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og 102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og som ikke samtykker i en foranstaltning efter §§ 125-129. Det er en forudsætning, at der foreligger den fornødne faglige dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne"
    Faglig dokumentation for nedsat psykisk funktionsevne er en udredning af demens. Er det sket???

    Desuden forskriver §124 at magtanvendelse kun finder sted når alt andet er afprøvet og at man istedet skal anvende socialpædagogiske metoder.

    Vær meget opmærksom på at magtanvendelse har hjemmel i loven (altså at i er berettiget til at anvende magt) og vær opmærksom på at hver gang der anvendes magt så skal det indberettes.
    Rikke

    SvarSlet
  5. Glemte lige at skrive at jeg synes at det er helt vildt flot at i lige får straffeloven ind over :-)

    SvarSlet