tirsdag den 17. februar 2009

Gruppe 4 - Dagligdag 4

Historien om Hr. og Fru. Jørgensen
Gruppe 4: Pernille, Louise, Terese, Linda, Anne og Ditte
Dagligdag 4:

Kan/skal kommunen tilbyde en af ægtefællerne at komme på aflastning?
Ifølge § 108 i lov om social service skal kommunen tilbyde ophold til personer som p.g.a. varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke selv kan klarede almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling. Vi mener at Hr. Jørgensen er berettiget til at blive tilbudt en anden bolig da han ikke er i stand til at klare hverdagen og vi mener også at Fru. Jørgensen er berettiget til at blive tilbudt en anden bolig da hun ikke selv kan styre hendes medicin og ikke spiser eller drikker tilskrækkeligt.

Hvis det vurderes at hr. Jørgensen skal tilbydes aflastning og han ikke er indstillet på at skulle væk hjemmefra, hvad er da jeres muligheder. Kan man gøre det mod hans vilje?
Ifølge §129 i lov om social service kan en person der ikke er i stand til at tage ordentlig vare på sig selv men modsætter sig flytning, blive flyttet mod sin vijle. Det kan blive relevant at flytte Hr. Jørgensen mod hans vijle da han ikke har nogen egenomsorg og da Fru. Jørgensen ikke er istand til at passe ham.

Fru Jørgensens situation, kan den betragtes som terminal, i lovgivningsmæssig forstand?
Da det kun er en læge der kan erklære en person terminal kan Fru. Jørgensen ikke lovgivningsmæssigt betragtes som terminal.

Ville et af hendes børn eller børnebørn kunne få plejeorlov og dermed være med til at skabe større tryghed og ro i hjemmet?
Ifølge §118 i lov om social service kan nærtstående til en handicappet eller en person med en alvorlig sygdom få plejeorlov i op til 6 mdr. Både Hr. og Fru. Jørgensen kan få gavn af at få den ro i hjemmet som et af deres børn eller børnebørn formodenlig kan skabe.

Hr. Jørgensens gavmildhed, kan den give problemer for sosu-hjælperen?
Ifølge §144 i straffeloven må man ikke modtage gaver eller anden fordel fra borgere, dette straffes hårdet. Sosu-hjælperen kan risikere at Hr. Jørgensen bliver vred på hende når hun afviser hans gavmildhed og pga hans demens kan han måske ikke forstå at hun afviser det fordi hun ikke må modtage gaver fra borgere.

Hr. Jørgensen vil ikke i bad, vil ikke barberes og fremstår meget uhygiejnisk, hvilke forpligtigelser har I, i forhold til hr. Jørgensens hygiejne?
Vi har forpligtielse til at observere Hr. Jørgensen og være opmærksomme på om hans uhygiejniske adfær bliver en trussel mod hans helbred og at forsøge med pædagogiske virkemidler at får ham i bad, til at blive barberet osv.

Hvad er reglerne omkring udførelse af hygiejne mod en borgers vilje?
Ifølge §124 stk. 4 og 5 i lov om social service skal man altid benytte sig af den mindst indgribende foranstaltning og så skånsomt og kortvarigt som muligt. Det er svært at bedømme hvornår dårlig hygiejne bliver sundhedsskadeligt, men vi mener det er omsorgssvigt at lade en person gå rundt med afføring i bukserne o.l. i flere dage. Men man må aldrig anvende magt til hygiejne uden tilladelse fra overordnede.

2 kommentarer:

  1. I er gået igang med dagligdag 4, og har fået besvaret nogle af spørgsmålene. Glæder mig til at se resten.

    Husk at lægge væget på magtanvendelsesbestemmelserne. Og husk at få gang i holdningsdiskussionerne

    SvarSlet
  2. Hej Piger

    Dejligt at se i virkelig tænker på etik og moral omkring magtanvendelse hos hr jørgensen.

    En anden ting jeg hæfter mig ved er at der endelig var nogen af jer der bruger ordet observere. Det er nemlig en meget stor del af jeres kommende arbejde. Det er nemlig ud fra jeres observation, der bliver sat behandling,aktivering, træning osv i gang. I er meget vigtige personer i det her arbejde. Og så skal i vide hvilken person i skal give jeres observationer videre til.

    Godt gået piger :-)
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet