tirsdag den 3. februar 2009

Gruppe 2 - Dagligdag 1

Dagligdag 1:
Fru Jørgensen, 81 år, lider af osteoporose og gigt. Kræfterne rækker ikke længere til for daglig gøremål såsom rengøring og indkøb.

Hr Jørgensen, 83 år, nedslidt i ryg og knæ med kraftige smerter. Og kan ikke deltage i det daglige huslige arbejde.

Ud fra bl.a. disse oplysninger og servicelovens §83 stk. 2 giver det ægteparret Jørgensen ret til praktisk hjælp i form af rengøring. Hjælpen ydes efter en konkret, individuel vurdering, som vil tage hensyn til lejlighedens størrelse og hvad Fru Jørgensen evt. selv kan bidrage med. Hjælpen skal medvirke til at ægteparret fungerer bedst muligt i den aktuelle bolig.
Iflg. § 94. Har ægteparret ret til selv at vælge om det skal være kommunal, privat eller hjælper efter eget valg. Men hvis de vælger en anden hjælp end den kommunale, skal den godkendes af kommunalbestyrelsen. Som også aftaler serviceniveauet og lønningsmuligheder med den valgte hjælper.

Er ægteparret Jørgensen ikke tilfreds med den tildelte hjælp, kan de klage til klagerådet.

3 kommentarer:

  1. Kære Gruppe 2

    I Nåede ikke at få sendt så meget herind på bloggen, men jeg ved jo at I fik diskuteret meget og at I kom godt ned I stoffet, hvilket jeg også synes at jeres besvarelse bærer præg af. I er grundige og I får det skevet på en klar måde. I har godt hånd om stoffet.

    SvarSlet
  2. Hej med jer.
    jeg vil give Rikke ret, det virker meget som om i har snakket det igennem.
    Jer er vild med denne sætning: Hjælpen ydes efter en konkret, individuel vurdering, som vil tage hensyn til lejlighedens størrelse og hvad Fru Jørgensen evt. selv kan bidrage med. Hjælpen skal medvirke til at ægteparret fungerer bedst muligt i den aktuelle bolig.

    Det er nemnlig lige præcis det det handler om. Find ud af hvad der er bedst for den enkelte borger, og så få en bevilling.

    Og denne er toppen: og hvad Fru Jørgensen evt. selv kan bidrage med. SKØNT Se problemet - se mennesket- og sæt jer i selv i stedet hver gang. Hvordan ville jeg selv have det med: der kom nogen og vaskede mit tøj? lavede mit mad? flyttede mine ting i reolen når de tørre støv af?
    Dejligt at i tænker bag om FLOT
    Glæder mig til mere, (og jeg er ellers ikke så nem at imponere :-) )
    Kirsten

    SvarSlet
  3. Tak for kritikken. Det er med at finde en balance i besvarelsen. Vi lover at få det hele med, når vi når dagligdag 2.

    SvarSlet